Pärandkutuur- õnn või õnnetus! ja aiast ka

Olen alati hinnanud vana ja väärikat. Vana ja väärikas inimene; vana ja väärikas aed; vana ja väärikas talu. Neist viimane on minu õnn. Meie talukoht on märgitud ära Ryckeri Liivimaa atlases aastal 1839. Seega on talukoht vana ja väärikas 174 aastat vana vähemalt. Tee ääres on alles veel umbes pooled põlispuud. Meie kodu on ehitatud selle talu suure maja vundamendile. Poolele sellest. Suur ja sügav täismõõtudes kelder ootab taastamist. Maja juurde on säilinud ca 300 m2 suur laut.
Umbes poole suurem laut hävis aastakümnete eest tulekahjus. Umbes 1 km kaugusel põles hoone ja külarahvas oli seal kustutustöödel. Säde Säilinud on umbes 1/3 osa seintest, mis aastatega üha enam varisema on hakanud. Tänavu tähistab vanake oma 90ndat sünnipäeva invaliidina.Lisaks on meil veel  üks suur ja sügav kelder, mille peal ilmselt asus ait. Ja ühed varemed on veel, on aimatav hoonekoht.See on kaetud paari vahtra ja suurema koguse haabadega. 

Seega õnn, kas pole. Õnnetus aga samas ka. Pildil oleva lauda tahaks renoveerida- vähemalt nii palju, et see ei saaks lagunema hakata. Teine laut tahaks aga konserveerimist, etta edasi ei laguneks. Maja kõrval asuv kelder on nüüdseks puhastatud ja ootab kivide kindlustamist, natukese kõrguse ladumist, uut põranda valamist ja katust. Teine kelder- teda me otseselt taastama hakata ei plaani, sellega teised mõtted.Ideaalis muidugi oleks ülimalt tore omadapuuviljade ja juurviljade säilitamiseks erinevaid keldreid, aga miks mitte aidaalune kelder teha selliseks talveaia moodi hooneks, kus saaks taimi ettekasvatada :D 

Paraku käib kõigi nende tegevustega kaasa suur rahaline kulu. Täna pole ma leidnud võimalust saada kuskilt toetust pärandkultuuriobjekti säilitamiseks-kahjuks. Aga ma otsin ja tuulan ja uurin ja küsin ja palun abi teadjamatelt...ehk ma ei oska kust otsida?! Ma väga unistan, et suudame talukoha mõnes mõttes taastada.

Unistused! Need on ühed mu unistused, ühed mu kapitali neelavad plaanid. AGa ma unistan edasi- sumedad augustiõhtud on need, mis seda soosivad- vaatad taevasse, näed langevat tähte ja soovid... ehk täitubki mõni!

Aiarindel on kõik täiskiirusel sügisesse tormamas- hirmutav natuke. Sügislilled õitsevad juba mitu nädalat, floksid, daaliad, talijorjen,... Esimene viljalõikus jäis islma 9. juuli ja vaher on ennast kaunistanud punase varjundiga kuuega (juba mitme nädala eest avastasin selle) ja muutub üha edevamaks. Kas tõesti algab juba sügisball koos kirgaste ballikleitidega?Kas sügis jääb lühikeseks ja lumi saabub vara? hilja see ju läks...

Kommentaarid

  1. Selle kohta öeldakse, et tasa sõuad, kaugele jõuad.

    Nii mõnedki blogijatest on näinud, mismoodi tõelised unistused täituma hakkavad, saavad tõelisuseks ka Sinu omad

    VastaKustuta

Postita kommentaar